2012-01-20ВАТИКАН

Відповідальними за справу єдності християн є усі охрещені

На загальній аудієнції з Папою Венедиктом XVI 18 січня 2012 року

«Дорогі брати й сестри! Сьогодні розпочинається Тиждень молитов за єдність християн, який вже понад століття проводять християни усіх Церков та церковних спільнот, щоб випросити цей надзвичайний дар, про який сам Господь Ісус молився під час Тайної Вечері, перед Своїми страстями», – цими словами Папа Венедикт XVI розпочав своє повчання з нагоди загальної аудієнції, яка у середу, 18 січня 2012 р., відбулася в залі ім. Папи Павла VI у Ватикані. Зустріч Святішого Отця з вірними збіглася з початком Тижня молитов за єдність християн, який триває від 18 до 25 січня, тож саме цій темі він присвятив свою катехизу.

Насамперед, Папа коротко представив історію цієї, понад столітньої ініціативи, та участі в ній Католицької Церкви. Так, починання тодішнього англіканського пастора, а пізніше – католицького священика Поля Вотсона поблагословив Папа святий Пій Х, а Папа Венедикт XV своїм листом Romanorum Pontificum від 25 лютого 1916 року заохотив проводити її усю католицьку Церкву. Саме в Тижні молитов за єдність християн, за словами Венедикта XVI, щороку знаходить найефективніше вираження спонуку Другого Ватиканського Собору до того, щоб шукати повного сопричастя між усіма Христовими учнями. «Цей духовний захід, – сказав він, – який об’єднує християн усіх традицій, спричиняється до усвідомлення нами того факту, що єдність, до якої прагнемо, не може бути результатом лише наших зусиль, але буде, радше, даром, отриманим з висот, про який слід завжди молитися».

Далі Святіший Отець поділився думками щодо теми цьогорічного Тижня молитов за єдність християн. Він пригадав, що допоміжні матеріали приготовляють екуменічні групи з різних регіонів світу, а цього року над ними працювали представники Екуменічної Ради Польщі. За його словами, навіть ця спільна праця є свідченням прагнення єдності та усвідомленням того, що першим шляхом для її осягнення є молитва. Натхнена 15-ю главою з першого Послання святого Павла до Коринтян, ця тема, що звучить: «Всі ми будемо перемінені перемогою Господа нашого Ісуса Христа», відображає також національний історичний та духовний досвіди авторів, – пояснив Папа, – які бажають звернути увагу на те, якою сильною є підтримка християнської віри посеред випробувань та перемін, якими позначена історія Польщі. «Після всебічних дискусій, – відзначив Венедикт XVI, – обрано тему, зосереджену на перемінюючій силі віри в Христа, зокрема, у світлі важливості, яку вона має для нашої молитви за видиму єдність Церкви – Христового Тіла».

Яким є справжнє значення понять «поразка» та «перемога»? На відміну від поширеного розуміння перемоги в ключі тріумфалізму, Христос, за словами Святішого Отця, вказує на інший шлях, говорить про перемогу, яка осягається через страждаючу любов, взаємне служіння та допомогу найбільш потребуючим. Найбільшим прикладом цього є сам Ісус Христос, перемога Його любові над смертю. «Ми можемо взяти участь у цій перемінюючій “перемозі”, якщо дозволимо Богові нас перемінити, якщо працюватимемо над наверненням нашого життя», – сказав Венедикт XVI, додаючи, що повна видима єдність християн вимагає від нас перемінити та дедалі досконалішого узгодження нашого життя з Христовим образом. «Єдність, про яку молимося, – пояснив він, – вимагає внутрішнього навернення, як спільного, так і особистого». І не йдеться лише про щирість чи співпрацю, але, насамперед, про зміцнення нашої віри в Бога, про початок нового життя у Христі, Який є нашою справжньою та остаточною перемогою, про необхідність відкритися одні на одних та відчувати невідкладність свідчити людині наших часів живого Бога, Який дав Себе пізнати у Христі.

У світлі повчань Другого Ватиканського Собору та свого попередника, блаженного Івана Павла ІІ, Папа пригадав, що за справу єдності між християнами відповідальна уся Церква, всі охрищені, «які повинні причинятися до зростання вже існуючої часткової єдності між християнами, прямуючи до повного сопричастя в істині та любові». А тому молитва за єдність не є прерогативою лише цього одного тижня в році, але повинна стати частиною молитовного життя всіх християн, в усіх місцях, особливо там, де зустрічаються і працюються разом люди різних традицій.

Як зауважив Святіший Отець, відколи зародився сучасний екуменічний рух, завжди існувало усвідомлення того, що брак єдності стоїть на перешкоді ефективнішого звіщення Євангелія, підважуючи його вірогідність. «Очевидно, в тому, що стосується фундаментальних правд віри, нас єднає набагато більше, ніж розділяє, – сказав Венедикт XVI. – Однак, поділи залишаються і стосуються також різних практичних і моральних питань, породжуючи безладдя та недовіру, послаблюючи нашу здатність передавати спасенне Христове слово». І це, за словами Папи, становить великий виклик для нової євангелізації, яка може бути пліднішою тоді, коли християни разом звіщатимуть істину Євангелія Ісуса Христа, даючи спільну відповідь на духовну спрагу наших часів.

Матеріал "Радіо Ватикан"