2015-04-29СІМ’Я

Папа: Подружжя – благо всього суспільства

На загальній аудієнції із Папою Франциском 29 квітня 2015 року

Найпереконливішим свідченням про благодать подружжя є добре життя християнської родини. На це звернув увагу Папа Франциск під час загальної аудієнції у середу, 29 квітня 2015 р., присвятивши своє повчання темі подружжя. Як відомо, протягом кількох місяців, у рамках приготування до Синоду Єпископів на тему сім’ї, Святіший Отець ділиться своїми думками на цю тему з паломниками з різних куточків світу, які щосереди збираються на зустріч із ним.

Цього разу свої роздуми Папа розпочав у світлі євангельської розповіді про весіння в Кані Галилейській, на яке були запрошені Марія, Ісус та Його учні. Як знаємо, Ісус не лише прийшов на це весілля, але й «врятував свято», вчинивши Своє перше чудо, що було «жестом великої прихильності до цієї новонародженої сім’ї». Подібно до завершення діла сотворення, яке Бог підсумував шедевром – створенням чоловіка та жінки, також Ісус розпочинає свої чуда у подружжі, на весіллі. «Таким чином, Ісус навчає нас, що шедевром суспільства є сім’я: чоловік та жінка, що взаємно любляться», – підкреслив Наступник святого Петра.

Як зауважив Святіший Отець, сьогодні «не є легко говорити про подружжя, як про свято». Дедалі менше людей виявляють бажання одружуватися, навпаки, зростає кількість розлучень, зменшення кількості дітей. Саме діти є «найважливішими постраждалими» від розпаду сімей, а досвідчивши вже змалечку, що сім’я є лише «зв’язком на визначений час», самі підсвідомо матимуть таке ж наставлення.

«Думаю, що ми повинні дуже серйозно замислитися над тим, чому численній молоді не вистачає відваги одружитися? Панує ота культура тимчасовості, що все, мовляв, є провізоричним, здається, що не існує нічого остаточного», – вів далі Папа, заохочуючи також замислитися над тим, чому й серед християн «так мало довір’я до подружжя і сім’ї»?

Ці труднощі, на думку Святішого Отця, лежать не лише в економічній площині, хоч і цей аспект є важливим. Не є справедливим також твердження, що їх причиною є емансипація жінки. «У дійсності, – сказав він, – майже всі чоловіки й жінки хотіли би надійної почуттєвої стабільності, міцного подружжя й щасливу сім’ю. Родина стоїть на вершині у всіх молодіжних рейтингах прагнень, але через боязнь помилитися, багато з них навіть не бажають і думати, хоч і будучи християнами, про церковний шлюб, єдиний і неповторний знак союзу, який стає свідченням віри».

Саме страх перед поразкою є «найбільшою перешкодою для того, щоби прийняти Христове слово, яким Він обіцяє благословення подружньому союзу та сім’ї». Одночасно, «найпереконливішим свідченням благодаті християнського подружжя є добре життя християнської пари та сім’ї. Не існує кращого способу для того, щоб висловити красу цієї Святої Тайни!» – наголосив Наступник святого Петра, додаючи: «Подружжя, освячене Богом, оберігає той зв’язок між чоловіком та жінкою, який Бог поблагословив від створення світу. Воно є джерелом миру і добра на все подружнє та родинне життя».

Папа звернув увагу на те, що саме завдяки «Євангелію родини», християнство подолало зловживання, яке в давнину вважалося чимось нормальним, тобто, право чоловіка відмовитися від дружини навіть через якісь дріб’язкові причини. «Християнський засів радикальної рівності між членами подружжя, – додав він, – повинен принести сьогодні нові плоди. Свідчення суспільної гідності подружжя стане переконливим саме на цій дорозі – на шляху свідчення, яке притягає, шляху взаємності та взаємодоповнюваності».

Підсумовуючи, Глава Католицької Церкви звернув увагу на те, що християни повинні бути вимогливішими у цих питаннях, долаючи прояви дискримінації, добиваючись, наприклад, рівності в оплачуванні праці, визнавати, як багатство, ще не втрачає своєї актуальності, материнство і батьківство. «Дорогі брати й сестри, не біймося запрошувати Ісуса на весілля! Не біймося запрошувати Ісуса до свого дому, щоби перебував з нами і оберігав родину. А також і Його Матір Марію!», – закликав Святіший Отець, пригадуючи, що християни не одружуються самі для себе, але «одружуються в Господі на благо всієї громади та цілого суспільства».